Alla inlägg under mars 2010

Av Marie-Louise - 27 mars 2010 11:29

Både Asta o Kessie var mycket för att leta godis och använda Nina Ottossons olika hunspel. Asta var den som var allra bäst på detta. Hon gillade speciellt när jag la godis i en stor petflaska. Hon var en riktig fena på att få snurr på flaskan så alla godisarna flög ut med en väldig fart. Kessie brukade lungt vänta tills Asta satt fart på flaskan och sedan blixtsnabbt äta godiset.

Så ganska tidigt introducerade jag petflaskan för Sirrah. Men hon kunde inte alls förså vad man skulle göra. Hon satt nyfiket och tittade när jag laddade falskan och följde varje rörelse. När jag sedan ställde ner flaskan tittade hon storögt på mig och undrade vad ska jag göra nu. Jag petade på flaskan och hon gick fram och luktade. Ja det luktade gott men sen då ? Sirrah la sig framför flaskan och försökte med sin allra starkaste hypnotiserande blick få frolicbitarna att komma ur flaskan. Jag kunde riktigt se mantrat som snurrade i hennes huvud. "kom ut ut flaskan, kom ut ur flaskan, kom ut ur flaskan"

Hon kunde ligga riktigt länge och bara stirra på flaskan med alla läckra frolicbitar. Så jag la detta projekt på hyllan men har testat med jämna mellanrum. Så för ett tag sedan så tänkte jag att va fan att hon inte fattar vad hon skall göra så jag försökte på nytt och denna gång så hetsade jag henne ganska mycket och tillslut så började hon att använda tassarna för att få flaskan att snurra. Nu är hon helt besatt av petflaskan så jag måste gömma den när hon inte använder den annars sitter hon och piper vid flaskan. Nästa projekt är att få henne att fatta hur pyramiden fungerar.

Av Marie-Louise - 15 mars 2010 18:14

Satt här vid min dator och funderade på livet i allmänhet och mitt eget i synnerhet(heter det så?). Tänk vilken tur jag har som har så många bra vänner i min omgivning som gör mitt liv så mycket rikare och lättare på många sätt. vad skulle livet vara utan vänner???? Mitt svar: väldigt, väldigt tråkigt och jobbigt!!!

Tack alla ni som är mina vänner ingen nämd och ingen glömd!!!

Av Marie-Louise - 15 mars 2010 11:48

Jag blev alldeles chockad när jag var inne på wheatenklubbens valphänvisning och såg att det ligger 34!!!! valpkullar på hänvisningslistan.  Herrejösses finns det avkastning för alla dessa valpar????

Av Marie-Louise - 7 mars 2010 10:58

Gunilla och jag har ett uttryck för hundar som kommer på kurs där man tar sig för pannan och undrar hur detta kommer att sluta.

Hundar som av en eller annan anledning gått sina ägare ur händerna. De flesta av dessa Herrejösses hundarna som vi kallar dem blir med träning riktigt trevlig och till stor glädje för sina ägare men när man startat kursen så hade man sina tvivel. Några av Herrejösses hundarna kommer nog tyvärr till himlen ganska snart.Tänkte nu berätta om ett par Herrejösses hundar som just jag och Gunilla hade på kurs. De startade på valpkursen och fortsatte sedan på allmänlydnad. Dessa hundar var två kullsyskon av raserna dobbis/rottis. Paret som hade dessa "små" änglar var i medelåldern och de var deras första hundar. Självklart hade man valt att köpa en tik och en hane för de var de sista som var kvar i kulle och de var ju sååååå söta. Puh!

Vid första tillfället på kursen så demolerade de nästan bilen då vi skulle ha lite teori. Syskonen blev helt tokiga när de lämnades ensamma för första gången i sitt liv ca6 mån. När vi sedan klev ut på planen och delade gruppen i två delar fick hundarna åter panik då de ALDRIG varit längre ifrån varandra än ca 10 meter. De skrek nästan i panik över att inte se varnadra. Ägarna stretade dock på med sina slynglar och försökte gör det bästa av situationen och på slutet av kursen så hade de någorlunda koll på sina hundar och de kunde faktiskt koncentrera sig och jobba i varsin grupp.

När de sedan kom tillbaka på allmänlydnaden hade hundarna vuxit en hel del och var nu två ganska bastanta, starka och väldigt ystra unghundar. När vi träffades första gången kom kvinnan som var ganska liten och späd gående nej hon släpades fram i geggan av sin lilla Kickan med kopplet lindat runt sin egen kropp för att orka hålla hunden. Leran formligen sprutade runt ekipaget. Att kvinna lyckades stå upp var för mig en gåta. Väl framme vid mig och de andra deltagrna stannar hunden och kvinnan tittar upp på mig. Högröd i ansiktet och svettig säger hon - Detta är veckans pers!! jag kunde inte annat än att hålla med!!

Detta var bara ett exempel på hur en Herrejösses hund kan vara.


Av Marie-Louise - 6 mars 2010 09:36

Ja snart är det dax att återgå till arbetet. Har tagit det lungt på lovet, jo jag har jobbat lite men hunnit med att slappa och slöa.


I onsdags vad Gunilla här och åt lunch. Det var trevligt då vi inte träffats på ett bra tag.

I torsdags var min kolleger Karin o Mimmi här på middag. Oxå mycket trevligt.


Sirrahs kennelhosta verkar ha läktut för hon har varit hostfri i två dagar. Så imorse tog vi en längre runda i det härliga vädret. Strålande sol om än lite kallt.

Av Marie-Louise - 3 mars 2010 09:06

Jag skulle behöva åka till Ikea och inhandla två eller tre rispapperslampor  till mitt nya pysselprojekt men det är så förjordat trist att åka själv. Min partner in crime när det gäller Ikea Helen har haft den dåliga smaken att flytta tillbaka till sin hemstad Gävle. Så av henne får man ingen hjälp längre när det gäller Ikeabesök. Ja g har inte maga att fråga pappsen för jag vill inte se det plågade uttrycket i hans ansikte så fort man nämner Ikea. Så det blir nog att åka själv fast det är trist!!! 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards