Alla inlägg under februari 2014

Av Marie-Louise - 10 februari 2014 19:34

När man kritiserar vissa personer inom hunderiet och då framförallt de tränare och utövare som jobbar med äldre och hårdare metoderna är det som att dra fram ett rött skynke framför en tjur. De människor som då är anhängare till dessa blir väldigt ofta helt bingalna och går då till rean personangrepp. Jag råkade göra misstaget på FB. Jag la ut en länk till ett vad jag tyckte mycket intressant inlägg av Kerstin Malm i debatten kring olika metoder att träna våra hundar. Hon hade i sitt inlägg utgått från hunden och kostanden för hunden när den utsattes för viss typ av "träning" som en mycket känd tv profil använder sig av.

Person A uttryckte att det var helt förkastligt att skriva som K M gjorde eftersom K M inte var tränare/ instruktör själv. Alltså måste man sjäv vara tränare/instruktör enligt A för att få ha en åsikt och att tycka ett en metod är dålig och kanske rent skadlig för hunden. Det tycker jag är rena smörjan. Jag kan ju tycka att en hund är dåligt klippt och ser förjävlig ut där med inte sagt att jag kan göra det själv bättre. Jag är usel på att klippa hund kan jag tillägga.

Person O började istället att raljera över blider som K M hade på sin blogg. Ja ha, då kunde man inte komma med något konkret då börjar man snacka smörja. Flera var som sagt väldigt negativa och "krävde" att för att de skulle godta argumenten så skulle K M i sin artikel skrivit hur hon skulle gjort i stället. Det hela slutade med att tråden togs bort.

Läste ett annat inlägg där W skriver och utmanar Anders Hallgren eller någon annan som sysslar med köttbullsdressyr till att komma och ha kurs för honom och hans hund. W sägaer att han kan fixa flera ekipage så att instruktören skulle få något att bita i. Det hela avslutas med något i stil med kom om du vågar!


Om man vågar sticka ut hakan och kritiser instruktörer/tränare som sysslar med metoder som är hårda får man allt som oftast tillbaka att det minsann inte går att fostra en hund genom att kasta godis på/till den!  Eller att dessa köttbulletränare aldrig har haft en RIKTIG hund (oftast någon av brukras). Det känns som många av dessa som blir som galna tjurar har väldigt dålig kunskap om hur annan typ av träning går till tex hur jobbar man med shaping och klicker. I deras ögon kastar man bara godis efter hunden!


Jag vill tacka alla som orkar stå upp fö träningsmetoder som utgår från att hunden är en kännande och tänkande varelse som förtjänar kärlek och att bli behandlade med respekt.

Av Marie-Louise - 8 februari 2014 19:30

Det var länge sedan jag skrev men inspirationen har liksom inte infunnit sig. Det har varit både jul, nyår och en härlig ledighet. Julen var lungn och skön. Helgen innan var jag hos bästaste Efwa och hade godis tillverkning. Vi fick sällskap av Efwas svägerska Ellen och hennes son Gidon.  Med mig hem hade jag knäck, kolor, wienernougat, polkachoklad och limetryffel. Ja man kan nog säga att sockerkvoten fylldes med råge. Tur att vi bara gör detta en gång om året och i år blir vi kanske en till då Julia uttrykte en önskan att vara med.


Julafton började med frukost och Norrvis och sedan på kvällen avnjöts julbord hos bror med familj. Alltid likatrevlig. Trots att jag egentligen inte får, så hade jag köpt pysselgjejet till penntrollet (min brorsdotter). Jag kan inte låtabli för jag älskar ju pyssel och att pyssla.

Annandag jul gick jag, pappa och Kerstin( pappas sambo) på bio och såg 100-åringen. Den var så bra. En av mina favorit scener är när Soja setat ihjäl Hinken och Robert Gustavssons karaktär klädd i blommig grötrock lungt och stilla frågor om någon skall med och ta sig ett dopp.  Robert gör ett mycket bra jobb tycker jag. Han är klippt och skuren för rollen: Mia Skäringer är oxå jätte bra. Filmen är klart sevärd och jag kommer att köpa den när den kommer på DVD. Tycker oxå att det är kul att övriga skådisar inte är de gammla vanlig utan lite udda som jag inte sett tidigare.


Jag var på kalkonmiddag hos min kollega Karin C där även kollega Karin W + familj var med. Jag kan lungt säga att det var bland det bästa jag någonsin ätit!! Riktig gråtmat!! En rolig kväll som innehöll uppvisandet av en mycket snygg guldig topp.


Ett efterlängtat  möte med Marie Skogström hann jag oxå med under min ledighet. Vi hade super mysigt med massor av finss och prat. Mycket prat om hund förståss. Jag kan säga att det är så häftigt att träffa Maries hundar som lever i en grupp om 6 individer. Att se dynamiken och kommunikationen i gruppen är så lärorikt. Hur mycket teori jag än må ha pluggat vad det gäller hund så finns det ingenting som går upp mot att se det live.


Nyår firades hos Blassarna på Björknäs. God middag, trevligt sällskap och ett rafflande parti TP( trivial pursuit). En mycket trevlig kväll fri från fyverkerier och smällare!! Det tackade Sirrah för. Hon är inte rädd men jag är alltid orolig att man skall råka ut för någon stolle som drar av en raktet eller smällare när man är ute på promenad. För folk kan ju inte hålla sig till att bränna av sin rakteter vid tolvslaget utan dagarna innan och efter smäler det i tid och otid.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards