Direktlänk till inlägg 10 februari 2013

Det är bara att .........

Av Marie-Louise - 10 februari 2013 11:36

Något som får mig att få gröna utslag i ruffen är kommentarer som : det är ditt ledarskap som brister,  om man bara har ett bra ledarskap så blir allt bra, det är bara att .....

Tänk om det vore så enkelt!!!!

Dessa uttlanden visar i mitt tycke på att man är väldigt enkelspårig och inte har så djupa kunskaper.Om man nu ska prata om ledarskap så behöver man identifiera vad man menar med detta för att vara på samma plan i diskussionen, eftersom ämnet ledarskap innehåller så många olika tolkningar. Nästan lika många tolkningar som det finns hundägare!

 I början av min hundkarrär så använde jag mig nog av dessa typer av uttalanden men en vacker röd cattledog vid namn Kessie eller även känd som monsterbebisen såg till att jag var tvungen att vidag mina vyer och inhämta mera, mycket mera kunskaper vad gäller hundar. Livet med Kessie var en utmaning och som min vän Gunilla sa : Det blir aldrig långtråkigt med Kessie i närheten. Jag slet mitt hår och grät men jag har Kessie att tacka för de kunskaper jag idag har om hundar och hundträning. Jag har blivit mera ödmjuk vad gäller hundträning och ser det utifrån hundens synvinkel och framförallt ställer jag frågan Varför?  Varför gör hunden ditt eller datt? Varför vill hunden inte göra ditt eller datt? Jag har lärt mig att svaret på dessa varför frågor inte är enkla eller självklara. Och för mig är svaret INTE brist på ledarskap, det är inte så enkelt.

För intresserade läsare så kastar jag in två boktips i ämnet : Barry Eaton  Dominans och ledarskap fakta eller fantasi ?   Kenth Svartberg  Bra relation.  Båda mycket läsvärda.

Nedan en bild på min vackra vackra Kessie!!!!

 



 
 
Ingen bild

Marianne

10 februari 2013 14:09

Så bra skrivet! Önskar verkligen fler hade den här synen på hundar! Och tack för boktips!

 
Ingen bild

Marie Ekelund

10 februari 2013 15:20

Du är så klok och jag håller fullt och fast med. Det är så lätt att utala orden du måste vara mer bestämnd och visa vem som bestämmer. Det är en annan sak att nå fram till sin vovve i rätt ögonblick och tillfälle. Fortsätt din kamp för och få oss att tänka bättre!

 
Ingen bild

Gunilla

11 februari 2013 12:53

Ja, vi har båda haft våra "monster" högt älskade hundar men av en helt annan kaliber än det vi har idag vi har nog samma "ledarskap" så det var inte där det brast utan vi hade hundar som var lite av sin egen sort bara, men vi fia det i allafall så det så.

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie-Louise - 7 augusti 2014 18:48

Jag har beslutat att sluta med denna blogg då jag känner att jag inte riktigt har tiden eller inspirationen till att hålla den så uppdaterad som jag vill. Jag och en vän till mig har dessutom startat en bokblogg tillsammans så.... Jag hoppas att ni...

Av Marie-Louise - 18 juni 2014 18:35

Vill börja med att säga att bloggen nu har nytt namn : Myggan, Sirrah och Hedwig   Hedwig har nu bott hos oss i ett par dagar och någon form av vardag har infunnit sig. Nu kommer jag troligen att få äta upp dessa ord men Hedwig är en väldigt lätt...

Av Marie-Louise - 14 juni 2014 18:33


I fredags efter jobbet åkte jag och hämtade min efterlängtade lilla valp. Nu när det äntligen var dax ( jag har ju väntat med att ta hem henne tills jag gick på sommarlov) så kände jag mig väldigt nervös. Man kan ju tycka att jag borde vara lugn då d...

Av Marie-Louise - 8 juni 2014 16:00


I går gick jag och Sirrah en heldagskurs för Annica Aller och det var jätte givande.  Vi började med att presentera oss och berätta lite om vad vi ville ha hjälp med.  Ja sa att det som vi har bekymmer med just nu är gungan och att hon på tävling hop...

Av Marie-Louise - 2 juni 2014 20:45

Fastjust nu känns det som en lååång väntan och att den är för lång.  Nu är det bara 11 dagar kvar tills Hedwig flyttar hem till mig och Sirrah.  I går tjuvstartade vi liye genom att Sirrah fick träffa Hedwig och vi gick en liten runda tillsammans. En...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards