Direktlänk till inlägg 31 juli 2013

Att respektera sin tävlingspartner.

Av Marie-Louise - 31 juli 2013 13:06

Vill ventilera lite funderinga och tankar som väcktes under min tävlingshelg i Dala-Floda. Jag såg några incidenter som fick mig att bli illa till mods. Jag har så svårt att förstå hur man kan vara så taskig och respektlös mot sin hund när den ger sitt allt inne på banan. Om man nu är en sådan tävlings människa att man inte kan ta att hunden gör fel, missförstår eller faktiskt inte uppfattar vad man vill då tycker jag man skall välja en sport där det bara är upp till dig tex 100 meter häck.


En tollare gör ett fantastiskt lopp fram till tredje sista hindret som är balansen. Föraren ligger lite efter vilket gör att hunden missar kontaktfältet. Föraren vänder då hunden ryggen och kliver av banan och säger : Nej gå bort, nej gå bort till sin hund och vänder hunden ruggen när den söker ögonkontakt. Hon tar sedan kopplel och belöningen som var en leksak och börjar gå. Hon kopplar hunden och hela hennes kroppspråk säger försvinn!!! Hon vänder helatiden bort blicken från hunden. Hunden hoppar då mot leksaken som hon håller i handen och blir då bryskt nedtryckt i backen med ett NEJ!   Hunden har gett sitt allt inne på banan och varit så på och pga att föraren inte ligger i fas så blir det fel som hunden får pynta för!!!! Inte ok i mitt tycke.


En förare lägger sin hund vid starten och lämnar den. Hunden är såååå uppe i varv och vill iväg så den kryper framåt. Föraren går tillbaka med en blick som kan döda och lägger ner hunden igen. Upprepar proceduren och hunden är fortfarande sååå taggad att den inte kan ligga kvar. Nu tar det hus i helvete!!! Föraren vrålar NEJ LIGG KVAR!!! och går mycket hotfullt mot hunden samtidigt som han/hon hytter med fingret. Hunden backar nu i full fart i liggande ställning och sluter ögonen. Domaren diskar nu ekipaget som får lämna banan. Tack för att domaren gjorde något!!!


Många skruvar upp sina hundar innan start så att fjädern fan går av och sedan blir de förbannade för att hunden tappar fokus eller "slarvar". De hetsar hundarna på banan så att de blick jätte flacka i sin hoppteknik och river, då blir föraren sur och lägger hunden plats eller avbryter loppet. Jag har så svårt att förstå vad man vinner på detta beteende. Tror man att hunden kan koppla ihop sin rivning med att den blir avbruten i loppet??? Jag kan inte riktigt se att de kan koppla i hop detta men vad vet jag?


Nå ja majoriteten av alla förare uppträder dock korrekt och de har roligt tillsammans med sina hundar!!!!

  

 

 
 
Ingen bild

Stella

31 juli 2013 17:36

Fy vad trist att höra, blir lite tårögd. Stackars hundar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie-Louise - 7 augusti 2014 18:48

Jag har beslutat att sluta med denna blogg då jag känner att jag inte riktigt har tiden eller inspirationen till att hålla den så uppdaterad som jag vill. Jag och en vän till mig har dessutom startat en bokblogg tillsammans så.... Jag hoppas att ni...

Av Marie-Louise - 18 juni 2014 18:35

Vill börja med att säga att bloggen nu har nytt namn : Myggan, Sirrah och Hedwig   Hedwig har nu bott hos oss i ett par dagar och någon form av vardag har infunnit sig. Nu kommer jag troligen att få äta upp dessa ord men Hedwig är en väldigt lätt...

Av Marie-Louise - 14 juni 2014 18:33


I fredags efter jobbet åkte jag och hämtade min efterlängtade lilla valp. Nu när det äntligen var dax ( jag har ju väntat med att ta hem henne tills jag gick på sommarlov) så kände jag mig väldigt nervös. Man kan ju tycka att jag borde vara lugn då d...

Av Marie-Louise - 8 juni 2014 16:00


I går gick jag och Sirrah en heldagskurs för Annica Aller och det var jätte givande.  Vi började med att presentera oss och berätta lite om vad vi ville ha hjälp med.  Ja sa att det som vi har bekymmer med just nu är gungan och att hon på tävling hop...

Av Marie-Louise - 2 juni 2014 20:45

Fastjust nu känns det som en lååång väntan och att den är för lång.  Nu är det bara 11 dagar kvar tills Hedwig flyttar hem till mig och Sirrah.  I går tjuvstartade vi liye genom att Sirrah fick träffa Hedwig och vi gick en liten runda tillsammans. En...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards