Alla inlägg den 15 augusti 2011

Av Marie-Louise - 15 augusti 2011 19:07

Jag har läst massor av böcker under sommarledigheten så nu tänkte jag köra ett tips.

Den andra systern Boleyn av Philippa Gregory.

Boken handlar om hur Mary Boleyn vid 14 år ålder blir kung Henriks älskarinna och hur hela hennes familj och släkt utnyttjar detta för att få så mycket makt och rikedom som bara är möjligt. När kungen tappar intresset för Mary ser familjen till att han börjar lägga märke till Anne i stället för att de skall kunna behålla geppet om den makt de tillskansat sig. Vi får följa Marys kamp för att få träffa och uppfostra sina två barn som hon fått tillsammans med kungen.


Jag har sett första säsongen av serier The Tudors och här fick man mera fakta om vad som skedde i och kring hovet. Skildringen av relationen mellan de två systrarna är riktigt bra då man får följa hur Anne kämpar om att vinna kungens gunst och hur Mary tvingas att hjälpa sin syster att vinna kungens hjärta.

Jag gillade boken och sträckläste den!!!!!

Det finns en film baserad på boken som jag nu måste inhandla och kolla på!!!


 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards