Alla inlägg den 8 augusti 2012

Av Marie-Louise - 8 augusti 2012 17:00

Jag läsde denna deckarduos böcker när jag var i tonåren och älskade dem. Nu har de getts ut som ljudböcker och jag är eld o lågor och just nu lystnar jag på Polismördaren. Det hela blir inte sämre av att det är Torsten Wahlund som läser.  Den är så bra. Jag gillar deras sätt att skriva plus att alla deras böcker är baserad på verkliga händelser. Trots att böckerna är skrivna på 70-talet känns de väldigt i nuet. Skrivar duon levererar inte bara en bra story utan klämmer även in en hel del sammhällskritik och definitiv en del kritik mot polisen. De har skrivit nio böcker, Roseanna, Den skrattande polisen, Polis, polis potatismos, Det slutna rummet, Brandbilen som försvann, Polismördaren, Den vedervärdige mannen från Säffle, Mannen på balkongen och Terroristerna.

Alla böckerna har filmatiserats. Den enda som jag gillar riktigt mycket är Mannen på taket som är baserad på boken Den verdervärdige mannen från Säffle. Den filmen regisserades av Bo Widerberg och Carl Gustaf Lindstedt spelade rollen som Martin Beck. har ni inte sett den så GÖR DET!!!

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards