Alla inlägg under april 2009

Av Marie-Louise - 19 april 2009 17:37

Ja nu är det dax för ännu ett boktips.

Jag började läsa boken Damernas detektivbyrå  av Alexander McCall Smith utan att ha hör ett enda ord om boken eller om författaren. Det tog ett tag men sen föll jag pladask för Afrikas finurliga kvinnliga privatdetektiv. Jag ville leva i Botswana och och dricka rooiboois te (har faktisk smakat och tycker det är usch!!) på den skuggiga verandan tillsammans med Mma Ramotswe. Sitta där och höra hennes små kluriga och finurliga lösningar på olika problem som hon skall lösa.

Jag gillar alla böckerna i serien om Mma Ramotswe men den bästa är den första. De är stillsamma med ett trevligt språk och en mysig atmosfär.

Av Marie-Louise - 18 april 2009 22:30

I dag i solig men blåsigt och ganska kallt väder hade jag avslutning på valpkursen.

De fick jobba med lite hitta övningar som ju är ett bra sätt att aktivera hundarna på. Dels får de springa lite men framför allt jobba med sin nos. Alla jobbade på bra och hittade alla busar som gömt sig i skogen.  Vi hade sällskap av de retfulla kråkorna idag. De hade dock lite jobbigt då vi ju sprang omkring i skogen. Det var kul att se att kråkorna hade full koll på vem som hade godis dvs den som för tillfället agerade figurant och gömde sig för hunden. De är bra smarta och retfulla fåglar de där kråkorna!!

Vi avslutade med fika som uppfödare Christina kom med. Värmande kaffe och en god kaka. Mamma Ebba var också med. Fina mamma Ebba!

Det har varit en rolig kurs då de ju var Sirrahs syskon som var med. Kul att följa deras utveckling och se att de har mycket gemensamt i sitt sätt att vara och till utseende såklart.

Nej ju är det dags att krama kudden!!

Av Marie-Louise - 17 april 2009 21:13

 Sirrah älskar och avgudar Sudden. Sudden är min vän Efwas 8 åriga cattledog hane. Hennes känslor är INTE besvarade. Sudden gör allt för att ignorera den lilla snorjäntan som hänger och biter i hans kindpåsar, halsbandet eller selen under promenaderna. Så nu har Sirrah börjat att leka leken: "Närmast gubben vinner". Alla som sett sällskapsresan 2 Snow roller minns kanske scenen när Björn Granaths rollfigur står på ostadiga ben och vippande mössa i mitten av skidbacken och försöker instruera sin mycket hariga fru i slalomåkningens ädla konst och Hökarängens samurajerna kommer åkande och en av dem ropar: -Närmast gubben vinner!!!  Gubben ramlar och ropar -Hökarängsligister!!!

Hur gör nu Sirrah??? Jo  hon stannartill och nosar på någon fläck eller hittar något gott att äta och sedan när hon springer ifatt Sudden och oss övriga, springer hon förbi i full fart så nära hon kan utan att röra honom då hon vet att jag eller Efwa kommer att ropa -Nej låt honom vara!

Sudden låtsas som ingenting och strosar vidare utan att ens ägna snorjäntan en blick.

Så nu vet ni alla hur leken "Närmast gubben vinner" skall lekas.

Av Marie-Louise - 17 april 2009 17:16

Ja nu har pluttan blivit stor = vuxen.

 Vid dryga sjumånaders ålder har hon börjat att löpa. Hon tycker att det är lite konstigt och jobbigt att fiffilutten blivit mer än dubbelt så stor. Den serut som en lila tulpan och guppar ordenligt när hon travar fram.

Farlig då???? Ja titta bara på bilden så ser ni hur farlig min hund är!!!

Av Marie-Louise - 15 april 2009 16:23

Ja vad har hänt det var ju ett par dagar sedan jag skrev. Ledigheten har tagit slut och verkligheten har hunnit ikapp mig. Ja det är inte så allvarligt som det låter. Det är full fart på jobbet då eleverna håller på att fixa inför vårkonserten som är på torsdag. Har varit två långa dagar på jobbet, som tur är har Efwa kunnat hämta Sirrah.


 Något som förvånar mig är att vissa människor tycker att man kan bete sig hur som helst bara för att man är ute på nätet. En person som i en blogg ställer frågor till blogg innehavaren ang avel på hund och inte får svar  som hon/han tycker är bra fortsätter att fråga och fråga och blir tillslut blockerad från att skriva i bloggen. Då sätter personen  igång en hetskampanj mot blogg innehavarnen genom att skicka ett mindre smickrande meddelande till alla som blogg innehavarnen har länka till.

Va???? 


Några personer i en rasklubb bestämmer sig för att starta en info sida om sin ras då man tycker att rasklubbens sida saknar vissa saker, blir hotade av ordförande i styrelsen med att de skall bli anmälda till SKK för att ha startat en konkurrerande klubb??? 

Va???


Jag är absolut för att det skall vara högt i tak när det gäller åsikter och diskussioner men nån måtta får det väl ändå vara.



Av Marie-Louise - 11 april 2009 12:20

Upp tidigt och iväg till mässan.

Blev lite besviken på att det var litet och trångt. Ringarna var små, små.Träffade en heldel människor jag inte sett på ett tag bla Frida som tog stor slam i rottis ringen och blev BIM med sin Cleo. Grattis grattis!!!

Sen träffade jag en del wheatenfolk alltid kul. Pussade lite på snyggingarna Theodore och Dexter som gjorde bra ifrån sig i ringen.

Hittade en del att shoppa. Mestadels till mig, men Sirrah fick en jätte fint halsband som syns på bilderna nedan. Jag köpte en ny garderob i form av en jacka, ett par skor och ett par regnbyxor. Riktigt bra priser!!!

Sen for vi hem till Efwa för att äta påskmiddag. Kanon god mat som alltid då Marcus (Efwas man) är i farten. Det blev silltallrik till förrätta och lammkotletter med frästa grönsaker med vinsås och risotto som varmrätt och det hela avslutades med en delicat pannakotta. Eller för att citera  Efwas pappa: "Vad är den här ljumna glassen för något???"

Nu är snart ledigheten över och arbetet väntar men två dagar till att njuta.

Av Marie-Louise - 10 april 2009 21:43

I dag har jag och pappa fixat med volvon som ju skall säljas. Vi tvättade den både utvändigt och invändigt. Det tog sin lilla tid. Sedan for vi i väg och köpte en ny domkraft så att vi även kunde byta däck. Nu är Bettan (bilen) riktigt fin så nu hoppas jag bara att rätt köpare dyker upp. Någon som uppskattar och ällllskar Bettan lika mycket som jag gjort.

Efter allt jobbande på Bettan for vi hem till pappa, där pappas sambo Kerstin hade fixat min favvo mat nämligen dillstuvad potatis och lax. Det var såååå gott. I morgon skall jag gå på mässan och kolla om det ställs ut några snygga wheatens. Jag vet att några snyggingar kommer nämligen Theodore och Dexter.

Avslutar med ett par bilder på min nya bil. Ännu namnlös. Jag är såååå nöjd!!!

Av Marie-Louise - 10 april 2009 09:25

Skärtorsdagen var en dag fylld av aktiviteter.

Det började redan på morgon promenaden då Sirrah o jag träffade en mycket trevlig Boerboel hanne som Sirrah lekte med. Det är första gången jag träffar en Boerboel och det var en trevlig erfarenhet. Han tyckte dock att Sirrah var aldeles för snabb så han gav upp efter en stund.


Senare på dagen bar det av till IKEA för att hjälpa Efwa att ihandla en soffa. Trots mycket folk gick det hela smidigt. Hem för att bygga soffa.

Vid 19:30 tiden bar det av till stallet för att köra en kort tur med Venar. Sirrah fic följa med och skötte sig kanon bra. Några gånger sprang hon framför häst och vagn och försökte med morr och skall fåtill lite mera action.

Nedan en bild som Efwa tog. Det var så vackert. Nere till höger ser man Sirrah.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards